Friday, July 5, 2013

♥ UPT negative tapi hamil? ♥


- Assalamualaikum -

P/S : Entry ini ditulis seminggu yang lepas..haha.. baru publish. =P

Alhamdulillah. Aku sudah 2 bulan 2 hari mengandungkan Al-Fateh..haha..punya la teringin nak baby lelaki kan..tapi kalo girl pun aku terima dengan syukur.. (^_^)

Kisahnya first pregnancy detection ni mencabar la jugak. 17 hari konpius mengandung ke tak. Kang kalo buas-buas pergi hiking, tak ke membahayakan kesihatan sendiri dan jugak baby? 17 hari lewat peod, tapi check UPT semuanya negative. (-.-') Masa ni memang semua pakai UPT Novatest. Mau dekat 10 ke belas-belas kali check nak confirm. Sebabnya aku memang bajet tak mengandung. Tut-tut alhamdulillah rezeki Allah nak bagi..tak payah tunggu lagi sebulan, dah termengandung..hihi alhamdulillah. =)

 Novatest - strip FREE yang memang takde chemistry dengan aku. 
Orang lain 3 hari lewat peod, check dah positive. (-,-')

Sebenarnya, aku rancang nak mengandung bulan 6 ni sebab bulan-bulan yang lepas, time subur aku memang takde kat rumah..busy. =P Nikah bulan 3, tapi bulan 3 ni still merancang..konon-konon nak tunggu rumah siap (bulan 8 rumah siap), baru nak mengandung. Bulan 4 pulak teringin pulak nak baby..cancel la nak rancang-rancang tu semua..tapi time subur dok dalam hutan dengan masyarakat orang asli pulak. Bulan 5, time subur..merayap pergi Terengganu dengan family mertua semua..pastu siap ulang alik balik KL dua tiga kali seminggu. Last-last time subur terlepas gitu jek.. Bulan 6 ni, baru ingat nak plan betul-betul..nak dapatkan baby boy..hihi alik-alik tunggu 17 hari peod dah tak datang. Mula la gelisah, stress semua cukup. Yelah, peod tak datang, UPT negative..pastu nak merancang dapat anak camna. Time ni dengan emosi tak stabil. Asyik sensitive jerr..

Yang Pipi pulak, aku marah..dia senyum-senyum. Aku makan jeruk, dia senyum-senyum.. Padahal, dah takde makanan lain kat umah tu. Lagipun aku takdela teringin sangat pun. Aku nak kencing pun, dia senyum-senyum..padahal memang aku kerap kencing pun. Konfiden beno dia aku mengandung, tapi aku tak rasa pun. Sebab aku rasa diri aku takde pape yang pelik pun melainkan emosi tak stabil. Alah, kalo nak peod pun, emosi tak stabil jugak kan?

Okay, hari ke 18 aku lewat peod, UPT negative, aku pun mintak Wawa buatkan b-HCG (pakai blood). Pastu diam-diam Wawa call..weh, POSITIVE - bacaan 154 IU/L (normal range : 25 IU/L). Pastu aku pun cuak..alamak, camna ni..aku mengandung ke? Takut ler pulak rasanya. Aku tak gtau Pipi lagi sebab dia exam. Tiba-tiba Adawiyah bagi pulak strip UPT dia yang lebih-lebih dulu (brand U-GhAMIL). Aku check tengok..pun positive. Alhamdulillah..tapi aku konpius jugak sebab strip Adawiyah tu dah expired. (-.-')



Balik rumah petang tu, aku check lagi UPT pakai Novatest. Pun negative. Aku dah makin konpius. Pastu ajak Pipi pergi beli UPT kat Watson. Ambik yang murah jer, ada promotion 2 strip RM 10. Balik test tengok, positive. Alhamdulillah..time ni aku dah yakin sikit-sikit. Esoknya pergi check balik UPT kat lab Wawa (pakai Novatest) alhamdulillah dah nampak positive samar-samar. Haha punya la suspen kan? Nampak sangat chemistry aku dengan Novatest takde bonding langsung. =P 

Omeco - strip murah yang mengesahkan kehamilan aku.. =P

Seminggu pastu, lepas balik berjimba-jimba melantak kimchi 4 jam, pergi Klinik Pakar Koh &Chang dekat Kulim (tu pun lepas mak mentua aku yang suruh), scan ikut perut tak nampak..haha lemak aku banyak sangat kot. Scan ikut bawah, dah nampak dah kecik jer Al-Fateh.. =) Excited sangat walaupun scan ikut bawah tu rasa sakit ler jugak. Alhamdulillah, dah nampak baby, so doktor cakap bukan ectopic pregnancy. =) Tapi, dia tak bagi gambar scan tu kat aku. Sobs..sedih jer. Dia cakap dia nak simpan..nanti suruh datang appoinment lagi kat dia.

Dan harini (lepas seminggu setengah jumpa Dr Chang), 1 Julai 2013, aku pun pergi buat buku pink kat klinik kesihatan. Doktor cakap dah 2 bulan 2 hari mengandung. =) Makan jer folic acid tu, tapi kalo nak ambik Obimin, takyah dah makan folic acid. Obimin tu sendiri dah ada folic acid. Tapi, Pipi tak puas hati sebab folic acid dalam Obimin tu sikit jer..haha Pipi memang camtu. Semua control makan aku. Mama pulak okay jer..semua boleh makan. Durian pun dah berbiji-biji aku melantak..pastu sambung masak tempoyak hari-hari.. =P Harap-harap semuanya selamat dan aku berjaya mendidik Al-Fateh sejak dari dalam perut lagi sampai ke akhir hayat ye.. Amin.. =) 

Dan due aku adalah pada 10hb February 2014. 
Last peod : 9 Mei 2013 (anniversary cintan-cintun dulu). 
First pregnancy detection : b-HCG positive pada 20 Jun 2013. 
Buat buku pink : 1 Julai 2013.

Nota kaki :

Sebenarnya, aku balik dari Langkawi ni. Mengandung-mengandung pun, Mangrove Tour tetap taknak tinggal walaupun kena hentakan ombak kuat tu berpuluh-puluh kali! Harap-harap Allah jadikan Al-Fateh dan ibu kuat semangat macam Sultan Muhammad Al-Fateh. Amin~

Tenkiu Allah.

(^__^)




20 comments:

Fariehan Ibrahim said...

bunting pelamin ke nie? haha :P
tahniah sys! jaga kandungan leklok,
sy doakan dpt ank sulung lelaki gak. hihi

cant wait to c ur cute baby! :D

Hana Radzi said...

Tahniah sis. ... semoga Al-Fateh sentiasa sihat fizikal mental and selamat lahir ke dunia bila masanya nati.. Sy mohon sis. doakan utk sy plk. sy pun masih belum dikurniakn zuriat sendiri. teringin sangat.tQ sis. ..

najwa's said...

hana : insyaallah ada rezeki tu. doa byk2 pada allah k..

cik ayylaa said...

wah.. mencabar betul ya buat upt.. huhu.. 2hari lepas sya wat upt -ve.. tp rase xpuas ati sebb perut buncit skit + badan naik 4kg.. haha.. loya2 ade gak rase..

next week nk try wat upt pakai brand lain plak.. doakan sya ye ^_^

Anonymous said...

salam kak.tahniah..tp hri ni sy frust cgt..last period sy 21/7,dan pd 19/9 sy dsahkan mengndung stelah ujian upt adalah positif..dan sy mula bka bku merah pd 1/10..dan tmu jnji prtma sy dgn dktor pd 7/10,tetapi ujian usg adalah negatif.tiada janin dkesan.dktor bg tmpoh 2mggu utk sy bt ujian yg sme,iaitu pd hri ini.ttapi ujian usg tetap sme.tiada janin dkesan.dktor was was,dan sy trpksa lakukan ujian upt skali lg,kptsan negatif.sy tdak prcya dan sy mnta ianya dlakukan skali lg,tp kptsan tetap sme..alangkah kecewanya sy.sy xdpt nk than perasaan kt klinik td.sy ykin sy hamil..perut sy mkin buncit,dan rasa sdkit keras kt bhgian rahim,payudara sy sering skit..sy xtau mcm mane..mhon pndangan akak,adakah sy msih hamil tp blum dpt dkesan??emailkan pd sy sesegera mungkin,sitinorazwani123@gmail.com

najwa's said...

salam sitinorazwani, mintak maaf..sy tak boleh bagi komen. saya pun tak pasti la.. maybe awak boleh try pergi hospital lain..pakar ke.. gudluck ye..

Norehan Setapa said...

salam..suspen nyer kisah awak ni..saya sekarang pun dalam dilema..dh misses period 18 hari tp 3 kx cek -ve, mungkin takde bonding jugak dengan upt test tu..haha..kena jmp dktr lagi seminggu..anyway congrates=)

http://vitaminpilihansemua.blogspot.com/

mrsmama said...

Salam...lpas baca blog awk trubat la jga hati saya sbb sy dh delay msuk 2 weeks and dh wt upt 7 kali dr mahal smpai murah asyik ve je..
Lpas tgok pic upt kid yg u beli kt watson dmana mgesah kn u hamil..i pn trus p beli smpai 2 i beli...pagi2 subuh sbelum solat i test pn still ve...nges n sedih sgt2 sbenar nya...2 hari lpas sy jmpa doc yg sy slalu pegi tu...sbelum p klinik sy test lg kt umah pn ve jgak...kt klinik doc scan x nmpak ape cma rahim mgembang...doc ckp dh 5 minggu,doc nk buat test tp sy ckp dh wt pagi td ve jga...so doc ckp 1 week dtg blik...ksimpulan hati sy trubat n msih ada harapan utk preggy lpas baca blog awk...xla sedih sgt kn...allah itu maha mdengar mgkin ada hikmah smua ni...anyway tahniah...

lynnettetbj said...

Sis..macam mana nak buat blood hcg test tu? Heheheee i ni anak dah 3..usually lewat seminggu check ok +ve..i mmg jenis period on time never missed. Tapi ni dah lewat 18 hari..check dah 6 kali -ve. Rasa x selesa pulak. How to do blood hcg test?

lynnettetbj said...

Sis..macam mana nak buat blood hcg test tu? Heheheee i ni anak dah 3..usually lewat seminggu check ok +ve..i mmg jenis period on time never missed. Tapi ni dah lewat 18 hari..check dah 6 kali -ve. Rasa x selesa pulak. How to do blood hcg test?

najwa's said...

lynnettetbj : test tu kena pegi klinik, sebab b-hcg bukan screening test. nanti nurse amek blood dlm tiub, pastu akan send ke lab. lab akan run test tu pakai mesin. =)

Syue Wana said...

Tahniah!!..saya memang mencari entri sebegini sebab ada 2 customer saya pun dah lewat piyed but still upt negatif..saya share kisah awak pada customer saya ye

Anonymous said...

Slm smua sy pn nk kongsi hl y sma gk.. smgu y lpas sy ad wt upt xpi ngtv lh.. cume skrg ni sy ad tnda2 hmil.. xpi ad lk drh kuar adkh sy tol2 hmil??

Zara Arrana Vlora said...

Siti - awak kes sama cam saya..doc kata missed abortion.hnya katung jadi..janin tak menjadi...sedih jugak doc bg ubat turun darah still tk makan..sbb ykin ade baby... Bile scan melalui vigina doc sndri tunjuk takde janin..jadi saya pn makan ubt tu akhirnya... Turunlah satu ketulann sgt besar..doc amik nk buat test.. Mmg kptsn kua hnya katung saje janin tkde.harap awak sabar ya..saya paham sbb sata mengalaminya

nazirah abd hadi said...

Sy masih menanti cahaya mata

Farizah Hamid said...

Sy dah ada 2 anak..2nd skrg baru 3 bulan lebih..skrg lewat period seminggu. Dua2 anak sy dulu 4 hari lewat cnfirm preggy..dua line walaupun samar2. Tapi kali ni dah seminggu pun masih -ve. Dulu guna yg murah2 je upt tu..kali ni guna yg mahal skit. Maybe sy kena guna yg murah juga kot. Hihi..tggu hubby balik hjung mggu ni. Kalau x period juga nak cek upt smula..tapi nak guna brand lain pulak

Farizah Hamid said...

Jangan lupa singgah blog sy www.bondasihat.com ♡♡♡

Anonymous said...

hi,,sya pn da masalah mcm tu,,sya da lewat 4 mggu,,da 3 kli cek upt,tk ttp jga ngtv,,,pening sya diabuatnyee,,,,,,sjk lwat dtg bln ne,,sya x mkn ubt pape,,tkt da baby dlm prut kn,,hihihi,,,sok nk g klnik da ne,,harap ade la,,,

najwa Jaimi said...

Nak tanya satu je. Period cycle sis 28 hari ke atau lebih. Saya ni dah 51 hari xpiyed. 3x upt still negative. Risaw plak termakan benda yg pantang.

Anonymous said...

Saya dah lewat sebulan lebih . Guna upt dari murah ke mahal sama je negative . Pergi dr . Dr kata mngkin stress . Tapi rntah lah .. risauunyaaa ... awak dah pergi klinik ?