Friday, December 7, 2012

♥ Surah Ar-Rad ♥


- Assalamualaikum -

Aku sebagai pencinta alam, rasa tersentuh bila baca kalam Allah dalam Surah Ar-Rad ini. Rasa macam Allah perjelaskan satu per satu kekuasaan-Nya yang Maha Tinggi lagi Maha Agung. Allahuakbar! Maka, nikmat Tuhan kamu yang manakah yang hendak kamu dustakan?

Lets check it out~

Ayat 1

Ini ialah ayat-ayat kitab (Al-Quran) dan apa yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad) dari Tuhanmu adalah benar, tetapi kebanyakan manusia tidak (mahu) beriman.

Nauzubillah. Moga-moga kita tidak tergolong dalam golongan kebanyakan manusia itu.


Ayat 2

Allah jualah yang menjadikan langit yang terangkat tinggi dengan tiada bertiang sebagaimana kamu melihatnya, kemudian Dia bersemayam di atas Arasy,


dan Dia memudahkan matahari dan bulan (untuk faedah makhluk-makhluk-Nya), tiap-tiap satu dari keduanya beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan.


Allah jualah yang mentadbirkan segala urusan, Dia menerangkan tanda-tanda kekuasaan-Nya satu persatu, supaya kamu yakin kepada pertemuan Tuhan kamu (untuk menerima balasan).

Ayat 3

Dan Dialah yang menjadikan bumi terbentang luas dan menjadikan padanya gunung ganang (terdiri kukuh)


serta sungai-sungai (yang mengalir),



dan dari tiap-tiap jenis buah-buahan, Dia jadikan padanya pasangan ; dua-dua.



Dia juga melindungi siang dengan malam silih berganti.


Sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang mahu berfikir.

Ayat 12

Dialah yang memperlihatkan kilat kepada kamu, untuk menakutkan (panahan petir) dan memberi harapan (turunnya hujan) dan Dia yang menjadikan awan tebal yang berat dengan air.


Ayat 13

Dan Dia jugalah yang guruh dan malaikat bertasbih memujiNya, kerana takut kepada-Nya.

Dan Dialah yang menghantarkan petir, lalu Dia mengenakan dengan panahannya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dan mereka yang ingkar itu membantah (serta mendustakan Rasul) mengenai perkara yang berhubung dengan Allah (dan kuat kuasa-Nya), padahal Dia amat keras azab seksa-Nya.



Nota kaki :

Semuanya bergantung pada diri kita samada nak melihat ciptaan Allah dengan mata hati ataupun tak. Contohnya : Tiap-tiap hari kita melihat bulan, bintang, langit dan lain-lain. Tapi, adakah kita merasa 'sesuatu' bila tengok penciptaan tu? Untunglah kalo kita dapat merasai nikmat kehadiran semua menda tu. Sesetengah orang (termasuk aku kadang-kadang) lupa bahawa adanya matahari, tanah, bulan, bintang dan lain-lain sebab semuanya Allah bagi free. Well, menda free memang kebanyakan manusia tak appreciate. Tapi, marilah kita jadi luar biasa di sisi Allah. Bersyukur dan menghargai pemberian Pencipta kita. Supaya nanti kita dapat terus merasai nikmat kejadiaan Allah dalam syurga pulak. Insyaallah...





No comments: