Monday, December 17, 2012

♥ Durian Balik Pulau ♥


- Assalamualaikum -

Sabtu lepas pegi kenduri Ikin & Faiz kat Balik Pulau, Penang. Alang-alang ke sana, weols pun round la keliling Balik Pulau tu. Wheeeee~ sumpah cantik sangat view dari atas bukit tu. Terus nampak Penang sampai ke laut dari pandangan berbeza. Subhanallah~ saya suka! =D

Sebenarnya aku tak ingat nama hentian ni. (-.-')

Dekat hentian rehat ni, ada jugak macam-macam jenis buah yang diorang jual. Kadang-kadang ada buat pesta buah. Well, paling glamer durian Balik Pulau ye dak? =P So, weols pun beli la 2 biji durian, terus makan kat atas tu jugak. Sejuk je.. Fefeling macam dekat Dataran Titiwangsa on the way ke Kelantan tu. Hehe. Korang boleh pilih nak durian brand apa. Ada banyak sangat brand sampai pening nak rasa yang mana. Paling sedap harus la durian Musang King kan? Paling mahal jugak tu.. =P


Durian D II jadi pilihan pertama weols. Alhamdulillah. Sedap, manis giler, tak pahit cuma lembik sikit. Durian ni pelik la. Pulur buah dia macam besar dan nak kupas pun macam liat jer. Korang tau ke tak ni pulur tu yang mana? Hihi yang bahagian tengah buah tu la. 




Durian D II - Tengok isi dia langsung tak mengiurkan langsung kan? Haha, percayalah..sedap! Harga untuk D II ni, RM 12 sekilo. Besar yang kami makan ni 2 kg.

Lepas tu, teringin pulak nak try Musang King. Bajet kaya la konon. Yelah, sebab tak pernah rasa kan. Orang cakap sedap. Elok je Ika dengan aku pegi pilih durian tu. Weols mintak nak yang pahit sikit-sikit. Pastu dia bagi durian Sultan. Weols dah salah faham, ingatkan Sultan tu nama lain bagi King (musang king la konon. =P) Rupanya memang ada brand Sultan pun. =P Yang ni bagi aku tak sedap sangat compared to D II. Harga pun murah sikit. RM 8 sekilo. Weols amek yang kecik jer, tak sampai sekilo sebab dah kenyang makan kenduri khen.. Kempunan jugak musang king~ 

Durian Sultan - bentuk & rasa macam biasa-biasa jer.

Insyaallah, lain kali boleh makan sini lagi. Sambil-sambil tengok view yang cantik, sambil menikmati deriyan. =') Air mineral kecik tu abang kedai durian tu bagi free jer. Tenkiu~

Psttt.. gambar sume sumber ihsan FB Normadehah. Mati la aku tak mintak kebenaran. Tapi aku tau, sheols kompen tak marah kan sayang? =P


Nota kaki :

Ahad tu pegi ziarah bakal MIL & family. Dup dap dup dap. Very awkward moment rasanya. =P Aku dah ler tak pandai nak cakap-cakap sangat. Pape pun, alhamdulillah..everything going fine walaupun elok aku sampai jer, mak dia terus letak nasi makan lunch. Haha rezeki namanya! Love uols. =') 


1 comment:

aDisH.sHidA said...

durian balik pulau sedap..tp nak g sana tu aduuuus tak sanggup jlan beliku2 huhu