Thursday, April 5, 2012

♥ kakak sayang adik ♥

- Assalamualaikum -

Dear blog,

Weekend lepas, balik kampung. Cuti lama - 4 hari. Ingatkan Suzana kawen minggu tu, rupa-rupanya salah tarikh. Tapi, takpe..yang penting enjoy juga pergi holiday dengan family di Teluk Batik, Perak. Best apartmentnya, selesa dan murah - RM 100/night - 3 bilik, 2 toilet, tv, dapur dll. =) Terima kasih abah dan mama.

Dekat kampung, niat sebenar nak buat cheese tart untuk Nurin. Tapi, tak buat sebab duit tak berapa nak cukup nak beli barang. Rasa bersalah juga. Nurin suka sangat cheese tart. Next time ye sayang?

On the way balik dari Perak, abah singgah kat Tesco - shopping. Macam-macam beli - termasuk fantasi fairy tale Nurin - sayap princess, crown dan tongkat sakti. Cantik. Aku suka. =) Tapi, mama yang bayar semua tu. Tumbler cantik pun atas belas ihsan Farhanis. Terima kasih.

Nurin hampir-hampir begini? Hehe.


Adik-adikku,
Sebenarnya siapa yang tak sedih, bila terpaksa mengatakan tak ada duit untuk membelanja semua orang? Jauh di lubuk hati, macam tersiat-siat.  Pedih.
Siapa yang tak terasa bila adik-adik cakap, "kakak kawan-kawan aku selalu beli barang-barang untuk depa." Lillahi, terdetik di sudut hati, kakak tak bergunakah aku sebab tak mampu nak menggembirakan adik-adikku? Tapi, syukur alhamdulillah Allah kurniakan aku adik-adik yang memahami. Di penghujung kata, mesti ada ayat ni, "takpa, aku faham kakak aku camna."

Adik-adikku, 
Sebenarnya bukanlah aku tak mampu nak membeli barang-barang (bag, baju, kasut) untuk kalian. Insyaallah, duit ini bukanlah tak pernah cukup, tapi hanya cukup-cukup.
Aku taknak duit ini dibazirkan untuk membeli barang-barang yang tak perlu. Handbag, kasut aku, jauh berkurun lamanya. Sememangnya buruk. Tapi, ianya masih boleh dipakai.
Baju baru? Kenapa aku ada duit untuk beli baju kat diri sendiri? Sebabnya aku tak ada baju yang betul-betul menutup aurat. Aku nak banyakkan baju yang menutup aurat dengan sempurna. Siapa yang tak cemburu tengok kalian shopping macam-macam (pakai duit sendiri)? Tudung, inner, brooch, baju - subhanallah.. hati ini melonjak-lonjak nak beli juga - terutamanya nak tukar kasut yang dah sememangnya teruk. Tapi, aku tahan nafsu diri ini. Tahan sesungguh hati.

Adik-adikku,
Sebenarnya, duit itu juga perlu disimpan. Aku ada cita-citaku. Aku mahu mengerjakan umrah - insyaallah - dan berkahwin - insyaallah. Semuanya memerlukan duit. Adakah aku pentingkan diri sendiri? Aku minta maaf adik-adik. Aku bukanlah kakak yang baik. Tapi, insyaallah, aku berjanji di saat kalian betul-betul memerlukan wang untuk membuat perkara-perkara yang penting dan berfaedah (belajar, pergi forum, dll) aku sedia mengeluarkan belanja. Aku bukanlah terlalu kedekut, tapi berusaha untuk mendisiplinkan diri. 

Dan aku tau, semasa belajar, duit bagaikan air - semestinya bukan satu masalah - sebab aku pernah melalui saat itu. Berbelanja mengikut kehendak, bukanlah keperluan. Tetapi, beringatlah, bila dah kerja dan matang - tanggungjawab itu banyak. Sangat banyak. Jadi, bersedialah...

Dan adik-adikku, ingatlah akan saudara-saudara kita di Palestin, Syria, Afrika, Acheh, Kemboja, Afrika, Somalia dan negara-negara miskin sana. Mereka miskin, kurus dan berpenyakit. Terpaksa survive keras untuk mendapatkan sesuap makanan. Apa salahnya jika kita yang sihat-sihat di sini, sehingga terlebih sihat, menghulurkan sedikit bantuan untuk mereka? Kesian.. mereka juga manusia, dan sesetengahnya Islam! Mereka lebih memerlukan. 

Buka mata, pandanglah dunia dengan mata hati!





Nota kaki : 

Mohon doanya agar hajat yang 'satu tu' allah makbulkan. Sungguh, hati kecil ini sentiasa melonjak-lonjak mahu menggembirakan saudara kandung sendiri. Perkenankanlah ya Allah. Amin~






1 comment:

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

semoga dipermudahkan dan mencapai apa yg diimpikan...

kalo ada usaha insyaallah semua akan jadi mudah