Friday, March 2, 2012

♥ daftar haji ♥


- Assalamualaikum -

Wah, dah setengah bulan tak update entry baru. Hehe penyakit malas datang. Well.. =)

Semalam - sempena tarikh yang 4 tahun sekali baru jumpa, 29 Februari, aku bertekad untuk melakukan langkah pertama dalam hidup untuk menyambut seruan-Nya. Hehe apakah? Ala, aku pegi daftar haji kat Tabung Haji. Tapi, subhanallah, yang tertulis di slip pengesahan daftar haji tu - tahun peruntukan tunai haji : 1467 Hijrah / 2046 Masihi. Lambat lagi kan? Huhu..kalau diikutkan tahun yang dibagi Tabung Haji tu, umur aku 46 tahun. Allah, moga dimurahkan rezeki aku untuk menjejakkan kaki ke baitullah pada usia muda. Jemputlah aku jadi tetamu-Mu yang paling-paling-paling istimewa ya robb. Amin~

Sebenarnya, kalau nak diikutkan money saving aku, memang tak cukup untuk daftar haji ni. Opss pembetulan : sejujurnya sebelum ni, aku memang tak penah saving untuk ke Mekah. Sebab pemikiran aku dulu, pegi Mekah buat haji umrah ialah keje orang tua-tua yang dah nak pencen. Astaghfirullahalazim..moga Allah ampunkan aku. Mula-mula duit yang aku save tiap-tiap bulan sejak November 2011 (4 bulan je pun setakat ni..hehe) aku berniat untuk buat belanja majlis kawen. Tapi, selepas diasak dan dijajah pemikiran oleh Prof Kamil (hasil bacaan blog & buku-buku dia), aku bertekad untuk menyambut seruan Allah ke rumah-Nya. Bab belanja kawen tu, aku percaya Allah berikan rezeki lain. Insyaallah~

Belanja untuk daftar haji sekarang - RM 1310. Daftar je tau, bukan pegi lagi. Hehe.



Subhanallah, keinginan yang menggebu-gebu.

Masa daftar, akak Tabung Haji tanya, nak daftar sorang-sorang ke? Aku jawab boleh ke daftar ramai-ramai? Dia cakap boleh, tapi kena bawa buku orang tu la. Memandangkan aku pegi Tabung Haji pun sorang-sorang, maka aku amek keputusan untuk daftar sorang-sorang jela. Hehe, habih tu..dah tak kawen lagi. Takkan nak daftar berdua kot? Silap haribulan, takde jodoh aku dengan dia, takkan aku nak pegi haji dengan laki orang kot? Hehe..acah jela. Rezeki kat tangan Tuhan. Dia saja yang Maha Mengetahui. =)

Kami pun tengah prepare awal-awal untuk nak ke baitullah ni. Dah start pegi kursus haji - sekarang ni banyak masjid-masjid yang dah mula buat kursus ni. Jom la join - free aje. Kami pegi kat Masjid Negeri Penang - setiap Ahad, pukul 8.30 pagi - 12.30 tengahari. Boleh tambah ilmu. Mana tau, kalo Allah jemput awal pegi baitullah, kan dah prepare siap-siap? =P Selain tu, jom mantapkan iman dengan melakukan amalan sunat semaksima mungkin, disamping beristiqomah. Semoga beroleh kekuatan itu~ amin.



Nota kaki : 

Dua buku yang highly recommanded - Travelog Haji : Mengubah Sempadan Iman dan 50 Tips Motivasi Haji - by Muhd Kamil Ibrahim (the chosen one - i admire a lot!)




No comments: