Thursday, February 16, 2012

♥ Allah's oath : Purification of the Soul ♥


Assalamualaikum.

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

By the Sun and his brightness,
By the Moon as she follows him,
By the Day as it shows up (the Sun’s) glory,
By the Night as it conceals it,
By the Firmament and its (wonderful) structure,
By the Earth and its (wide) expanse,
By the Soul and Him Who perfected it,
And inspired it with awareness of what is wrong for it, and what is right for it,
He is indeed successful who purifies it,
And He is indeed a failure who neglects it.

(Miracle Al-Quran : Surah Asy-Syams : 1-10)



Nota kaki : 

How to purify your soul? Back to fitrah, u’ll find the way. 
All Praise is for Allah and all Power is His. He is our Lord and to Him is the end of all journeys.

(^_^)

Friday, February 10, 2012

♥ makan berlebihan? ♥


- Assalamualaikum –

Dalam satu riwayat disebutkan bahawa iblis pernah menampakkan diri di hadapan Nabi Yahya bin Zakaria a.s. 

Beliau melihat pada tubuh syaitan terdapat beberapa belenggu dan gantungan pemberat untuk segala sesuatu seraya berkata, "Wahai Iblis, belenggu dan pemberat apa ini?"
Iblis menjawab, "Ini adalah syahwat yang aku gunakan untuk menggoda anak cucu adam."

Nabi Yahya a.s bertanya, "Apa hubungannya pemberat ini dengan manusia?"
Iblis menjawab, "Bila kamu kenyang, aku berikan pemberat sehingga engkau enggan melakukan solat dan zikir."

Nabi Yahya a.s bertanya lagi, "Apa lainnya?"
"Tidak ada!" jawab Iblis.

Kemudian Nabi Yahya a.s berkata, "Demi Allah, aku tidak akan mengenyangkan perutku dengan makanan selamanya."
Dan Iblis berkata lagi, "Demi Allah, aku tidak akan memberi nasihat kepada orang muslim selamanya!"


******************************************************


Jadi, mari renung-renungkan kisah di atas. 
Makan sekadar perlu – pesanan yang semestinya buat diri sendiri yang seringkali tewas dengan makanan! (-.-‘)


Makan yang banyak akan menyebabkan munculnya 6 hal tercela :-

1.  Menghilangkan rasa takut kepada Allah s.w.t.
2.  Menghilangkan rasa kasih sayang kepada makhluk lain 
kerana dia pikir bahawa semua makhluk kenyang seperti dirinya.
3. Mengganggu ketaatan kepada Allah s.w.t.
4.  Bila mendengarkan ucapan hikmah, dia tidak mendapat kelembutan.
5.  Bila dia berbicara tentang ilmu, pembicaraannya tidak mampu 
menembus hati manusia lain yang mendengar.
6.  Akan terkena penyakit rohani dan jasmani.

Sumber : The Miracle - Al-Qur'anulkarim - bahasa Indonesia.


Nota kaki : 

Renung-renungkan dan selamat beramal. =)



Thursday, February 9, 2012

♥ hafalan shalat delisa ♥


- Assalamualaikum -

Sape yang dah tengok cerita ni? Angkat kaki? :) Subhanallah, seronok kan? Satu kata - bahagia jadi Delisa. Sape yang tak tengok lagi? Highly rocommended. :)

Hafalan Shalat Delisa - sebuah movie Indonesia yang sangat-sangat menyentuh perasaan, penuh kasih sayang, penuh nilai-nilai murni tanpa sedikit pun ada babak-babak yang 'tak baik' - tiada sentuhan antara lelaki dan perempuan, tu yang penting sebenarnya. Hehe.


--------------------------------------------------------------

Delisa tinggal di Lhok Nga, sebuah kampung kecil tepi pantai di Aceh. Delisa sorang kanak-kanak yang innocent - yang tinggal dengan uminya dan 4 orang kakak. Best tengok cara hidup depa. Serba sederhana, tapi ilmu agama tetap dititik beratkan sejak dari kecil lagi. Abi Delisa kerja jauh dengan sebuah syarikat perkapalan internasional. Tiap-tiap hari umi Delisa solat berjemaah dengan anak-anaknya. Part paling touching, bila selepas solat satu hari, Delisa cakap kat umi - Delisa sayang umi kerana Allah. ALLAHUAKBAR! Takde cakap banyak, laju je air mata ni mengalir. Subhanallah, umi Delisa pun menangis bila dengar. 

Delisa sayang umi kerana Allah.

Rupa-rupanya Delisa - budak yang mendengar cakap - telah ikut cakap Ustaz Rahman (yang semestinya hensem dan buat aku jatuh cinta pandang pertama tanpa ragu-ragu lagi..ekeke :p) supaya balik cakap 'sayang umi kerana allah' kat umi masing-masing dan jika umi sape-sape yang menangis, dapat hadiah. Dan semestinya Delisa yang dapat hadiah tu. Hehe bijak, bijak. :)

Delisa berusaha untuk menghafal bacaan solatnya - untuk lulus dalam ujian amali dan mendapatkan rantai loket 'D' yang dijanjikan umi jika lulus. Delisa susah untuk menghafal, susah untuk bangun pagi solat berjemaah, selalu balik lambat daripada bermain petang dan selalu membuatkankan umi dan kakak-kakaknya menunggu Delisa untuk solat magrib. Sampai Kak Aisyah geram dan selalu bergaduh dengan Delisa. Satu pengajaran yang dapat - Kak Aisyah suruh Delisa hafal bacaan solatnya dan faham ertinya, bukan sekadar baca - memang lucu scene ni, tengok la! =P

Hari yang ditunggu-tunggu pun tiba, Delisa pergi bersama umi ke sekolah untuk menjalani ujian amali solatnya. Kak Aisyah yang selalu bergaduh pun beri semangat pada Delisa. Terharu. Seronok jugak tengok time ni - semua ibubapa teruja bila anak-anak depa nak hadapi ujian itu. Berdoa bersungguh-sungguh supaya anaknya lulus. Agaknya macam inilah kehidupan sebenar masyarakat Aceh, yang jauh bezanya dengan kehidupan kita. Kita biarkan saja anak-anak di sekolah menghadapi amali solat sendirian bersama kawan-kawan dan guru. (-.-') 

Umi dan Delisa ke sekolah untuk ujian amali solat Delisa.

Ustaz Rahman pesan, Delisa mesti 'fokus' jika berbuat sesuatu walau apa pun yang terjadi. Delisa ingat pesan Ustaz Rahman. Sampai turn Delisa, Delisa pejam mata dan mulakan ujian amali solatnya. Delisa baca penuh perasaan - walau apa pun terjadi, Delisa tak peduli. Sampailah saat di mana ombak tsunami datang melanda - merobohkan sekolah, rumah, dan menghayutkan penduduk kampung. Delisa tetap teruskan bacaan solatnya hinggalah dia pengsan dan sedar bila di hospital. Aduh, scene ni memang menyentuh hati~ :'(

Selepas tsunami, abi Delisa balik cari keluarganya. Semua orang sudah pergi - kakak-kakaknya 3 orang dan uminya masih tak ditemui. Tinggal Delisa dan abi sahaja - dan Delisa telah kehilangan sebelah kaki. Subhanallah! Delisa tetap tabah walaupun nikmat kakinya dah hilang. Delisa pakai tongkat. Uncle Smith (ranjer penyelamat) dan Kak Sophie (doktor dari UK) selalu bagi Delisa semangat. Delisa balik rumah - tinggal dengan abi. Abi masak tak sedap, Delisa sedih - rindukan umi. Sampai satu saat, hujan turut lebat-selebatnya. Delisa trauma! Tapi, Delisa masih punyai abi sebagai tempat Delisa bergantung harap.

Delisa masih ada abi selepas tsunami.

Tak lama kemudian, Ustaz Rahman balik kampung dan kebingungan dengan tsunami yang melanda. Dia seolah-olah hilang semangat. Kak Sophie suruh Ustaz Rahman tanyakan pada Delisa - kenapa Allah turunkan ujian ini? - sebab Delisa masih mampu ketawa riang sambil bermain bola walaupun dia kehilangan 3 orang kakak, seorang umi yang disayangi, dan sebelah kaki! Subhanallah, betapa hebatnya budak kecil ini. Moga-moga kita dapat mengambil contoh ketabahan dan kecekalan hati Delisa dalam menempuh ujian hidup.

Delisa yang tabah!

Ustaz Rahman yang bisa menggetarkan jantungku..ekekeke =P

Suatu hari, Delisa bertanya Ustaz Rahman, kenapa dia susah untuk menghafal? Ustaz Rahman cakap, jika segala sesuatu dilakukan dengan IKHLAS, insyaallah, segalanya mudah. Akhirnya, bila dioffer hadiah oleh abi jika boleh menghabiskan hafalan bacaan solatnya, Delisa menolak sebab sekarang Delisa menghafal kerana Allah semata-mata, bukan kerana hadiah. Delisa menghafal kerana mahu membetulkan solatnya, mahu mendoakan kesejahteraan kakak-kakak, umi, dan seluruh penduduk Lhok Nga yang meninggal dalam tragedi  tsunami. Akhirnya, Delisa berjaya lulus ujian amali solatnya. Alhamdulillah. :)


Subhanallah, indahnya hidup Delisa walaupun serba susah. Kita pun mampu untuk menyenangkan hidup kita kerana pilihan itu di tangan kita! Jadi, pilihlah.. ♥ ♥ ♥

Nota kaki :

Tengok Ustaz Rahman, teringat sahabat facebook - Muhammad Reza Adrianto - sama, tapi tak serupa. (^_^)


Friday, February 3, 2012

♥ 7 sunnah nabi ♥


- Assalamualaikum -

Selamat hari jumaat - sayyidulayam - dan selamat menyambut Maulidurrasul -
Allahummasolli a'la saidina muhammad, wa a'li saidina muhammad. 

Majlis maulidurrasul - ye, ramai yang menyambutnya. Tapi, adakah sekadar mengucapkan selawat ke baginda Nabi Muhammad s.a.w pada majlis perarakannya saja? Mari-mari kawan-kawan sekalian kita check diri kita dan pakat-pakat mengamalkan sunnah nabi s.a.w. Untung-untung kita berjiran bila dalam syurga nanti, ye dak?  :)



1) Solat tahajud 

 Sebelum mata kita dijamu dengan pelbagai maksiat lain, marilah kita sujud mengadap-Nya dulu pada pagi hari. Sebelum Subuh, bangun pukul 5 camtu, dah berkhalwatlah dengan-Nya. Moga-moga hidup kita pada hari tersebut beroleh berkat. Pada mulanya, memang susah - lama-lama alah bisa tegal biasa. :)
Orang yang bercakap, "saya dah cuba bangun, tapi tak boleh"..adalah sebenarnya orang yang tak pernah cuba melakukan tahajut dengan bersungguh-sungguh pun - hanya memberi alasan untuk menyedapkan hati. Bangun aje - macam biasa, macam bangun pagi. Sebelum tido tu, tepuk-tepuk bantal dan mohon kepada Allah supaya kita jangan liat sangat nak bangun solat. Hehe, pesanan untuk diri sendiri jugak yang sudah semestinya selalu alpa. =P Opss, satu lagi, ustaz cakap kalo kita tak larat nak solat berdiri, boleh solat duduk ke, baring ke - UNTUK SOLAT SUNAT SAHAJA.

2) Baca Al-Quran 

 Jangan hanya bermain di bibir, tapi tak menghayati dan mengamalkan ajaran Al-Quran itu sendiri. Fahami maknanya - dalami maksudnya. Baca tafsir pun tak faham lagi? Teruskan pencarian mencari-Nya - means belajar lagi, dan lakukan banyak research tentang mukjizat Al-Quran. Jangan lupa, ianya sangat relevan sepanjang zaman. :) Mahu berfikir mengapa dan mengapa? Pegi sini ye : Untuk kaum yang mahu berfikir! Pagi-pagi sebelum datang kerja, amalkan Surah Al-Waqiah (serius best link ni,klik la) - supaya dimurahkan rezeki. Tak dapat keseluruhan surah, beberapa ayat pun, jadilah. :)

3) Jangan tinggal jemaah masjid pada waktu Subuh  

Terutamanya bagi para lelaki. Jagalah solat subuh kerana ia menggerunkan kaum kafir dan menjadi lambang kekuatan umat Islam.

"Berilah khabar gembira kepada orang-orang yang berjalan ke masjid-masjid di waktu gelap bahawa dia akan mendapat cahaya yang sempurna di akhirat kelak." (Hadith riwayat Abu Daud dan Tirmidzi)

4) Jaga solat dhuha 


Solat yang membuka pintu rezeki. Insyaallah dimurahkan rezeki kita yang halal dan penuh barakah. Jangan gunakan alasan nak solat dhuha untuk mengelat kerja ye! =P

"Ya Allah, jika ada rezeki dari langit, turunkanlah. Jika ada rezeki dari bumi, keluarkanlah. Jika ada rezeki yang jauh, dekatkanlah.."

5) Bersedekahlah. 

Apa salahnya peruntukkan sikit dari gaji kita untuk bersedekah. Sedekah jariah - sedekah yang dapat memberi pahala berterusan. Seperti bersedekah untuk mendirikan masjid (dapat satu rumah di syurga tau), bersedekah sejadah, al-quran ke..selagi orang ramai beramal dengan bahan sedekah kita, insyaallah pahalanya berterusan walaupun sesudah kita meninggal dunia - subhanallah!

6) Jaga wuduk 

Selepas mandi, biasakan diri untuk berwuduk, secara tak langsung, segala perbuatan kita selepas tu adalah dalam keadaan berwuduk. Kan? :) Selain itu, wuduk juga besar manfaatnya pada kesihatan manusia. Nak tau? Check sini.

Rasullulah SAW bersabda,
"Sesiapa yang berwuduk dengan baik,dosa-dosanya keluar dari tubuhnya hingga dosa-dosa itu keluar dari bawah kukunya."  (H.R.Muslim)

7) Banyakkan istighfar  

Anytime, anywhere. Insyaallah terasa hidup lebih bermakna!





Nota kaki :

Jika kamu betul-betul cintakan Rasullullah s.a.w - marilah mengikut sunnahnya. Moga-moga beroleh syafaat di akhirat kelak. Kalo ada salah dan silap, mohon ditegur ya! Saya budak baru belajar.
 =)


Wednesday, February 1, 2012

♥ bahaya minuman 3 in 1 ♥


 - Assalamualaikum -

Dengan gaya hidup sekarang, semua orang dah biasa dengan minuman 3 in 1 kan? Semudah menyebutnya, macam itulah cara buatnya. Buka paket dan tuang air, simple dan sedap. =) 

Sedap memang sedap, tapi bahayanya? Lets check it out~

**********************

1) Mengandungi lebih 3 sudu teh gula dalam setiap pek.

2) Gula yang berlebihan untuk mengurangkan rasa pahit dalam minuman tersebut.

3) Selain gula, krimer yang digunakan ialah sejenis lemak tepu yang boleh membahayakan kesihatan.

4) Turut mengandungi kafein yang menyebabkan rasa berdebar (palpitasi) dan menyukarkan tidur pada waktu malam.

5) Setip pek turut mengandungi hingga 200 kalori. Jumlah kalori itu sama seperti 2 keping roti atau sepinggan nasi.

6) Jika diambil 3 paket sehari, ia bersamaan 600 kalori dan turut menyumbang kepada berat badan berlebihan.

7) Kandungan untuk meningkatkan tenaga seperti tongkat ali, kacip fatimah, dan ginseng adalah sangat sedikit kerana bahan-bahan itu mahal dan sangat sukar diperoleh.

Sumber : Program Dietetik Pusat Pengajian Sains Kesihatan, Universiti Sains Malaysia.




Nota kaki : 

Huhu rasa sayang plak nak meninggalkan minuma feveret. (-.-') 
Renung-renungkan dan selamat beramal.