Tuesday, April 5, 2011

♥ jom berkenalan dengan pleco ♥

- assalamualaikum -


korang mesti kenal kan dengan ikan ni?  
ikan bandaran, DBKL or bahasa saintifiknya plecostomus.

slalu kita slalu jumpa ikan ni kaler hitam bintik-bintik tu kan?
orang bela untuk jadi cleaner akuarium la kononnya..tapi, ada gak ikan ni yang jenis pemalas. 
(-.-')
bukan akuarium tu jadi bersih, bertambah kotor ade la~


ekceli, ikan ni ada banyak spesies la. ade yang cantek. :) :) :)
meh nak tepek gambar.. 

credit to : pakcik google & cari forum.



Albino Bristlenose Pleco
Scobinancistrus aureatus sunshine pleco

Peppermint Bristlenose

Gold Spot Plecostomus



Leopard Plecostomus

Zebra Pleco



kalo korang-korang nak tau, ikan ni sebenarnya omnivor. Dia cepat membesar. Ek, dia boleh makan daging manusia okeh kalo dah besar gabak tuh.  
(-.-')
Ikan-ikan lain pun kadang-kadang jadi santapan dia gak kalo dia dah start besar tapak tangan tu.



Tapi, kalo dah tanak ikan ni, jangan la korang gatai tangan pegi buang dalam sungai-sungai ke parit ke sebab ikan ni boleh mengganggu ekosistem kita. Ikan ni spesies pendatang. Dia makan benih-benih ikan tulen sungai kita tau. :( :( Pastu dia gali tebing-tebing sungai untuk buat sarang. Dah le cepat membiak. Ramai pemancing tak suka ikan ni sebab suka nyebok. Hehe..


ALLAH Maha Besar menjadikan sesuatu hidupan di muka bumi ini.
Subhanallah.

Okies, selamat malam.

(^_~)


Nota kaki : Cantik plak kaler kuning tu kan? Rasa cam nak bela sekor, nak yang kecik-kecik jek. Ada jual kat kedai ikan Shah Alam tu. Haish, terpaksa pegi Shah Alam plak.. :p

11 comments:

Dekcik said...

hehe..kne pg shah alam lah..
cntik n kcik

MissAra said...

najwa pencinta ikan plak..hehe

adan said...

pernah pelihara ikan ni.. simpan dalam akuarium semata-mata nak dia bersihkan akuarium je.. mcm vacuum..

mykhalis said...

gile ahh..khalis ingat yg warna hitam cam pengotor tue je.. dah tue..kalau dah besar nak wat ape? takkan nak makan pulakk..hehe

tapi ada yg memang lawa-lawa kan

Tips supaya blog sentiasa diingati

Kenangan lahir 80-an

Ada apa dengan dara


khalis datang ziarah di sini

MiSzy DiaN said...

ikan dbkk nie.. hahahaha..
menarik entry nie taw..

jom join segmen saya juga.. nak??
http://miszydian.blogspot.com/2011/04/segmen-mahu-jadi-diri-sendiri.html

najwa's said...

Dek kecik : hehe a'ah. hati ni dah gedik2 nak g s.alam (tetttttt..ada makna tersembunyi kat stu ;p)

ara : hehe a'ah ler. tgk la dlm bilik ai dah de 2 ekor ikan lain2 jenis.. ;p

adan : mmg tu je motip org bela ikan ni.. ;p

khalis : a'ah..kalo dah taknak, nk wat cmna ye? (-.-')

dian : dbkk? hehe ikut negeri.. ;p

DKosongLapan said...

Kat Ipoh oghang pakei Ikan DBI.....sume bergantong pade ikan tu beghade di daeghah mane....situ le die dapat name....tapi awok tak tau pulak die ade yang lawooo

sarah mohamad said...

beracun tak ikan ni? eh eh .. cute pulak yg kuning tuu. hiks

najwa's said...

D08 : hehe a'ah..ikut daerah masing2.. :p

sarah : tak beracun la. tapi, tak buleh makan. ;p

HaDi said...

Salam...

Best bela ikan ni..bosan2 tgk ikan rasa tenang je..=)

syairahmohdanuar said...

sy x penah tahu ikan nie nme ape.sy slalu pgl ikan malas je ;D