Friday, April 1, 2011

♥ japan memories ♥

- assalamualaikum -

3 minggu lepas, (11 Mac 2011), kita sume dikejutkan dengan earthquake + tsunami yang terburuk di Jepun dalam tempoh 140 tahun. Jepun dilanda gempa bumi berukuran 8.9 magnitud di timur laut negara itu dan menyebabkan tsunami setinggi empat meter yang menghanyutkan kereta dan meruntuhkan bangunan di sepanjang perairan dekat pusat gempa.
 






Lebih membimbangkan, rakyat Jepun juga berhadapan dengan ancaman radiasi akibat letupan loji janakuasa nuklear di Daiichi, Fukushima.  

Nauzubillah..ALLAH Maha Besar yang berkehendakkan sesuatu itu terjadi, maka jadilah ia..




Tapi, apa hebatnya Jepun? Cmna diorang kembalikan negara diorang kurang dari sebulan selepas kejadian gempa tu? Dan apa sikap diorang semasa bencana tersebut berlaku? 


Jom, check it out~

-
-

Kerja-kerja pembinaan semula Lebuhraya Great Kanto di Naka itu bermula pada 17 Mac 2011 dan siap sepenuhnya 6 hari kemudian, 23 Mac 2011 seterusnya telah dibuka kepada lalulintas.



10 things to learn from Japan
1. THE CALM
Not a single visual of chest-beating or wild grief. Sorrow itself has been elevated.
2. THE DIGNITY 
Disciplined queues for water and groceries. Not a rough word or a crude gesture.
3. THE ABILITY
The incredible architects, for instance. Buildings swayed but didn’t fall.
4. THE GRACE
People bought only what they needed for the present, so everybody could get something.
5. THE ORDER
No looting in shops. No honking and no overtaking on the roads. Just understanding.
6. THE SACRIFICE
Fifty workers stayed back to pump sea water in the N-reactors. How will they ever be repaid?
7. THE TENDERNESS
Restaurants cut prices. An unguarded ATM is left alone. The strong cared for the weak.
8. THE TRAINING
The old and the children, everyone knew exactly what to do. And they did just that.
9. THE MEDIA 
They showed magnificent restraint in the bulletins. No sensationalizing. Only calm reportage.
10. THE CONSCIENCE
When the power went off in a store, people put things back on the shelves and left quietly.

 -

See, camna Japanese tenang dan bersedia menghadapi bencana. No looting, groceries cut prices..so, semua orang mampu beli keperluan. 

Kalo kita tengok kat negara lain, kalo bencana alam, ada kita nak berdisiplin cmni?? huhu...pikir-pikirkanlah.. 

Aku bukan terlalu mengagung-agungkan Jepun, tapi, semangat kaizen + ksatria diorang tu perlu kita amek. 

KAIZEN = amek yang baik, buang yang buruk, cipta yang baru.




Sebenarnya sume sifat-sifat baik Jepun ni ada dalam ajaran Islam. Tapi, kita je yang tak mencerminkan jati diri Islam tu sendiri. 

Gabungkan lah ketiga-tiga kekuatan dalam diri kita : physical + emotional + spiritual = insyaallah bahagia.


 Nota kaki : Jepun memang hebat. Tapi, tak boleh lawan kehebatan Andalusia satu ketika dulu.


oke, selamat hari jumaat.

(^_~)



7 comments:

nelly said...

dahsyat gak Jepun ~

Solihin Zubir said...

hebat! kagum dgn jepun..
diorg juga x mengharapkan bantuan sehinggakan sggup menolak bantuan yg diberikan oleh malaysia... last2 sukarelawan malaysia terpaksa bg kt rakyat malaysia yg ada kt sana ja..

Sunah Mohammad said...

yup, betul tu sayang..media diorang takde nak mengkantoi2kan negara sendiri...tenang je..walopun sebenarnye dahsyat je radiation yang menimpa rakyat dia kat sana tu...

muhamad hanif said...

cepat gila betulkan jalan..

qin said...

sgt takut kan.hrap2 negara kita dilindugi dri semua ni.

Nasuha Salleh said...

tabik dgn jepun...
cra dorg mghdpi bencana tu mmg patut di puji =)

uncle naim said...

wow... mmm wow...