Monday, March 28, 2011

♥ tarian poco-poco haram? ♥

- assalamualaikum -

korang penah menari poco-poco tak? best kan?

" Balenggang pata-pata,
Ngana pe goyang... pica-pica,
Ngana pe bodi... poco-poco.."


memang enjoy habih.. 

(^_~)

rindunya nak berpoco-poco..


tapi kan, aku ada baca, 
Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak kali ke -186 bertarikh 24-26 Januari 2011 telah memutuskan keputusan hukum tarian poco-poco seperti berikut :-

" DIHARAMKAN tarian atau senaman poco-poco atas asas ianya mempunyai kaitan dengan kepercayaan agama dan pemujaan roh berdasarkan kajian yang menyatakan ianya sering diamalkan di Jamaica serta bercirikan agama Kristian. "


bukti bertulis :

klik untuk tumbesaran yang sempurna  


So, apa pendapat korang? Tepuk dada, tanya iman. Renung-renungkan dan selamat beramal.

(^_^)



9 comments:

muhamad hanif said...

betul ke?er.macam tak percaya dehh..

Wahida Nasution Thakhrim said...

mufti perak memang ambil berat benda yang dianggap remeh oleh orang lain.. tahap kepercayaan saya tu dalam 80-85% betul.. tunggu dan lihat aje la nanti kalau2 keluar kat tv atau akhbar..

adan said...

larh.. dulu aku selalu menari poco-poco ni.. biar betul.. haram ke? tak tau pulak poco-poco ni berasal dari jamaica..

najwa's said...

hanif : ntah la..iols no komen.

wahida : kadang2 mjlis agama ni, mende remeh macam kes nikah dlm masjid aritu, tak boleh la.. padahal, menda yang sah2 dosa depan mata macam konsert2 retis tu, xde plak nak haramkan terus. (-.-')

adan : aku pun ingat poco-poco dari indon, rupanya tak. :) suka jugak poco-poco..

nelly said...

Haram ?
la ..baru tau ..

mykhalis said...

hmm..haram la kalau bercampur lelaki dan perempuan..terbuka pada bukan muhrim untuk tengok..jgn menghalalkan perkara yg haram,mengharamkan benda yg halal.. Khalis..ini keputusan mufti yg buat..

Fakta mengenai seks yang anda tak mungkin perasan

Diskusi lucu antara Bill Gates dan Steve Jobs

cikcomot said...

pernah dengar jugak pasal ni..

huhu.. pas dengar tuu tros tak nak poco2 dah.. hehe


:)

Cik Yana said...

Haram ke? Entahlah, tak berani nak bagi komen kalau dah bersentuh bab halal haram agama ni.

Entry terkini: LipIce Percuma Untuk Anda dan Kawan-Kawan :)

Sunah Mohammad said...

dulu pon ade ura2 cakap haram tau, tapi masa tu senyap2 je...sebab bila menari bentuk cross....perasan tak? jadi nak menari ni kena modify sikit...buat gaya sendiri..dah bukan poco2 da jadinya kan? hahahah..