Thursday, March 31, 2011

♥ sagon in memories ♥

- assalamualaikum -

Tadi kan, pegi breakfast kat Bob Noli, Penang. Time nak bayar tu, ternampak menda makanan ni. Terus rembat nak lepas gian.  
(>_<)

Haaaaaa...korang kenal tak? 


sumber : bluesriders


.: SAGON :.


Kalau korang lahir lewat 80-an, mesti kenal makanan ni. Rasanya lemak-lemak manis, sedap. :) Dia ni jenis makanan berdebu. So, kalo korang tengok orang tengah sedap makan sagon ni, jangan gedik-gedik nak pi tegur, kang mau tersembur debu sagon kat muka korang. (-.-')

Time kecik-kecik dulu, Mak Dah aku suka sangat buat ni. Kalo pegi umah dia jek, mesti nak tapau banyak-banyak. Mak aku tak penah buat kot. hehe..mama, jangan marah. :p

Cara buatnya senang jek. 
-
Bahan-bahan : tepung beras, kelapa, gula, garam. Korang goreng dulu kelapa + tepung beras tu, agak-agak dekat nak kuning-kuning, angkat. Sejukkan jap, then masukkan gula + garam secukup rasa. Tadaaaaaaa, siap! :)) Senang kan? kan? kan? Tp, aku pun tak penah buat gak.

Sagon yang aku beli tadi pun sebijik macam gambar kat atas tu. Keluaran Sofynice Trading. Bagus diorang komersialkan makanan ringan ni. At least, anak cucu kita, kenal la kan... (^_~)

Tapi, satu jek aku tak puas hati. Sedap memang sedap, tapi, harganya RM 1.20. Ya ampun, pendek je pun plastik aiskrim yang dia letak sagon tu. Tapi, demi memartabatkan nafsuku yang gedik nak makan mende ni gak, aku beli jela. :p

(^_^) 

Nota kaki : Korang wajib try ni! Cepat pegi beli!!!





11 comments:

IJAT360 said...

haha..ingat kat bende alah ni.biasenyer bebudak ni makan pastu nanti main sembur-sembur kat orang.tapi yang tak boleh blah ade yang kate sagon ni cam dadah sebab serbuk warna puteh..^_^

muhamad hanif said...

macam sagu je kan ?

Siti Fatimah Fuzz said...

dulu cik siti engat sagon ni dadah...hahha..sampai takut nak makan bila kawan suh rasa...

nelly said...

ni yang nak try ni ~

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

lama tak makan ni hehe

YanaMIB said...

sagon ni adek bradek dgn sagu ke?? hekhek..=P

Anonymous said...

macam la bes sgt..huh

misluvcoklat said...

wah,,sagon sedapp !
lama kot xmakan :(
hehe XD

DKosongLapan said...

uiii...lame tak jumpe bende ni....lepaih makan bersembo2 mulutttt

Sunah Mohammad said...

sagu kan sayang? erk..sape anonymous tu? ish....

ms rumet said...

masa kecik2 memang suka makan benda nie..balik skolah je singgah beli hehe