Thursday, March 10, 2011

♥ kenapa lelaki nak kawen lebih? jawablah ♥


- assalamualaikum -

korang dah lunch? perut aku dah selamat dijamu dengan nasi lemak ayam berempah yang lazat lagi menggemukkan.

yummy, yummy~~ :))

credit google


kadang-kadang aku terpikir, 
ape bestnya orang laki ni suka sangat nak berbini banyak ye?
tak ke menyusahkan hidup? 
yela, pompuan kan banyak kerenah.
tambah-tambah pompuan hormon tak stabil macam aku ni.
huh, mau meroyan jugak laling sayang nak melayannya.

(-.-')

ye, aku tau la berkawin 4 orang jika mampu tu sunah rasullulah s.a.w. Tapi, baginda tu semulia-mulia manusia. Yang mampu berlaku adil dari segala segi. 
Kalau laki zaman sekarang ni, agaknya susah kot nak jumpa yang betul-betul adil. 

ADIL = meletakkan sesuatu pada tempatnya.

Emm, kalau kamu kawen dua, tapi kamu rasa ada sikit lebih rasa sayang kamu kat salah sorang isteri, tu tak adil namanya kan? (-.-')


Firman ALLAH s.w.t :

فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً
“Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka (kawinilah) seorang saja.” (An-Nisaa’: 3)

وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ
“Dan kamu sekali-kali tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri (mu), walaupun kamu sangat ingin berbuat demikian. ” (An-Nisaa’: 129)


apa-apa pun, aku rasa sebelum melangkah lebih jauh, tepuk dada, tanya iman, jangan tanya nafsu sebab nanti nafsu akan jawab "YA! BOLEH AJE KAWEN!"


credit google

-
-

Nota kaki : Abang sayang, jangan kawen dua ya? (>_<)




10 comments:

pizet said...

nnt nak tanya jantan2 kat ofis ni...ramai gak pasang 2 even bos pun dah 3...seronok kot bini ramai tapi x nmpk adil pun?

wanythyra. said...

Huhuu , akk naj risw ea abg kecygn akk g2 ? Abg kecygn kak najw . dundun wat akk njwa g2 ea ~

syairahmohdanuar said...

memang lah dlm buku agama cakap, 'manisnya madu', tp sy x sanggup :(

p/s : pdhl sy lambat lg nk kawen.haha

mama maman said...

lelaki mana la dlm benak dia takde nak kawin dua... minta dijauhkan...

YanaMIB said...

klu cik abg gatal nk kawen byk bg je firman Allah tu..mesti terkedu...hikss =)

Wahida Nasution Thakhrim said...

memang ramai lelaki yang pasangan angan2 nak berbini lebih dari satu.. tapi bukan semua yang mampu laksanakan tanggungjawabnya seadil dan sebaik mungkin..
seramai2 lelaki yang berangan nak berbini lebih dari 1, ada juga yang setia pada yang 1 saja..
kalau saya, biarla saya jadi yang satu2nya dihati..

mykhalis said...

senang je..sbb ada wanita lain yg sanggup menjadi no 2, 3, 4 kenapa ada yang sanggup??sbb tue kene tanya perempuan tue sndiri.. cube tya lelaki..sanggup tak jadi laki no 2??hahha..fitrah dah nie.. kenapa ada orang mengaji walaupun die tak pandai?sbb dia nak blajar.. dan ada guru yg die rujuk.. cuba isteri2 yg ada bantu suami supaya jadi adil..jgn susahkan suami..kata sayang suami..tolongla supaya suami blh jadi adil..redhakan suami.. blh same2 masyuk syurgee..hehe--kata2 orang berbini 1...renug-renungkan dan selamat beramal...

najwa's said...

kak pizet : ekk, adakah krn napsu? (-.-')

wanythyra : hehe insyaallah, dia tak kot. akak je kdg2 tercurang..opsss! tipu jek. :P

syairahmohdanuar : ekk, me pun tak sanggup gak yang oi... (>_<)

mama maman : mintak dijauhkan...aminn.

najwa's said...

YanaMIB : hehe kalo ujang mntk nak pasang lagi satu, bg jek firman allah tu..:P

wahida : setuju! biarlah dapat suami yg setia kan? amin.

khalis : kalo betul2 la ada pompuan yg ikhlas n reda tnpa ada sebarang rs tak puas hati kat suami dia, alhamdulillah banyak2. sy tak mampu. :((

nora said...

nota kaki tu yang paling penting skali tu kan hihihi :p

ENTRY HOT : dia tinggalkan aku...