Friday, March 11, 2011

♥ duduk terlalu lama tu tak elok la! ♥


- assalamualaikum -

Korang slalu tak tersengguk-sengguk di meja kerja? Ataupun time skolah dulu, cikgu aku cakap 'patuk meja'.
Ni mesti kes tak dapat tidur yang nyenyak kan?
Ataupun korang menghidapi 'sleep apnea'?


Sleep apnea : Kesukaran untuk bernafas ketika tidur.


Apa yang menyebabkan sleep apnea ye?

Sebilangan penyelidik dari Kanada mendapati perbuatan duduk di kerusi sepanjang hari boleh mendedahkan anda kepada penyakit ni.


Kaitannya begini :

' Apabila kamu duduk dalam jangka waktu yang terlalu lama, air dan darah akan berkumpul di kaki kamu. Kemudian apabila kamu ingin tidur, graviti akan menyebabkan air dan darah yang berkumpul di kaki itu bergerak pula ke bahagian leher. Tindakan ini menimbulkan tekanan pada diri dan tidak mushatil kamu akan pengsan. '



Jadi, dapatkanlah tidur yang berkualiti untuk hidup lebih sihat!
:)) :))


Nota kaki : Jom tido! Ngantok plak ni.

(^_^)


4 comments:

misSbLurRy said...

errr xpernah plak sbb bila tidur je langsung x sedar pape

kay_are said...

dok kat kerusi pun xleh?? pening2..

nelly said...

mACAM TU , MAHU BARING LAMA2 .HEHEHE

najwa's said...

missblury : hehe aku pun sama gak. cuma sensitip kat bunyi-bunyian. :)

kay_are : hehe kalo dok terlalu lama la. skali skala, kena bangun rehatkan otot. :)

nelly : haha, jom! i like! :e: